Internationellt genombrott för Sensys teknik, bolaget tecknar avtal för leveranser till Saudiarabien

06-03-2008

Sensys har idag tecknat ett exklusivt avtal med den spanska systemintegratören Telvent, www.telvent.com, om leveranser till det saudiska företaget Dallah.

Avtalet omfattar leveranser till ett värde av SEK 160-200 mkr och kommer att avropas inom sex månader. Avtalet har tecknats i mycket hård internationell konkurrens och har föregåtts av ett omfattande testprogram. Sensys teknik har utsatts för mycket hårda tester i konkurrens med världens ledande tillverkare av mätsystem för hastighets- och rödljusövervakning.

Den av Sensys utvecklade unika tekniken med en målföljande och lågenergiförbrukande dopplerradar har i testerna visat sig på många punkter vara överlägsen äldre och etablerade tekniker, såsom loopar och enklare typer av icke målföljande dopplerradar.

Sensys teknik, som fortfarande betraktas som ny och banbrytande inom området för hastighets- och rödljusövervakning, har med detta avtal fått sitt stora internationella genombrott.

Upphandlingen är gjord så att slutkunden Dallah kan ändra antalet system, varför det slutgiltiga ordervärdet kan variera mellan SEK 160-200 mkr. Tilläggsordrar utöver detta kan också tillkomma under projektets löptid under 2008.

Sensys deltar ytterligare i ett antal stora upphandlingar, projekt som präglas av omfattande tester och verifieringar, där upphandlingstiderna ofta pågår i 1 till 2 år.

Johan Frilund VD. Mobil: 073-274 28 23 alt 0703-65 24 18

E-post: johan.frilund@sensys.se