Sensys Gatso erhåller sitt första TRaaS-kontrakt i Connecticut med staden Stratford, värt 73 miljoner kronor

06-05-2024

Sensys Gatso Group, en global ledare inom trafiksäkerhetslösningar, har genom sitt dotterbolag Sensys Gatso USA, tecknat ett femårigt kontrakt för rödljus- och hastighetsövervakning med staden Stratford. Kontraktet tilldelades genom en konkurrensutsatt anbudsprocess.

Lagstiftning för användning av automatiserad trafikövervakning antogs förra sommaren i Connecticut. Kontraktet, det första i delstaten, beräknas vara värt upp till 6,7 miljoner USD, motsvarande 73 miljoner kronor. Programmet beräknas starta i början av hösten 2024.

"Vi ser fram emot vårt partnerskap med Sensys Gatso för att göra vårt samhälle säkrare", säger Stratfords polischef JD McNeil. "Sensys Gatso har en utmärkt plattform med den senaste tekniken och en erkänd meritlista. Tillsammans kommer vi att ta itu med våra invånares oro."

"Jag är mycket glad över att tillkännage denna tilldelning och kontrakt", säger Sensys Gatso USAs President och Managing Director, Bill Braden. "Jag uppskattar det förtroende som staden har uttryckt för Sensys Gatso genom detta val. Sensys Gatso har för avsikt att vara den föredragna leverantören av automatiserade trafikövervakningssystem i Connecticut. Vårt team är redo att arbeta med staden Stratford för att implementera deras specifikt utformade automatiserade trafiksäkerhetsprogram och minska antalet krockar i deras samhälle och göra deras gator säkrare."

Denna information är sådan information som Sensys Gatso Group AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom kontaktpersonens försorg, för offentliggörande den 6 maj, 2024 kl. 12.00.

Sensys Gatso Group AB är världsledande inom trafiksäkerhetslösningar för länder, städer och åkeriägare. Sensys Gatso Group har dotterbolag i Australien, Costa Rica, Tyskland, Nederländerna, Saudiarabien, Sverige och USA, samt en filial i Förenade Arabemiraten. Koncernen har 302 anställda. Sensys Gatso Groups aktie är noterad på Nasdaq Stockholm.